Pedagogisch beleid
Een veilige en stimulerende omgeving is een voorwaarde voor een goede en gezonde ontwikkeling van kinderen. De inbreng van zowel ouders, kinderen als pedagogisch medewerkers staat hierbij centraal. Wij vinden het belangrijk dat een kind opgroeit tot een eerlijk en respectvol mens. Iemand die zich verantwoordelijk voelt, openstaat voor nieuwe ideeën, sociaal denkend en assertief is. Dit zijn kenmerken die wij als fundamenteel beschouwen voor een goed functionerend mens in de maatschappij.
Pedagogische doelen
De kwaliteitseisen in de Wet Kinderopvang zijn gebaseerd op de pedagogische basisdoelen van professor J.M.A. Riksen-Walraven. De vier pedagogische basisdoelen zoals omschreven in de Wet Kinderopvang vormen de leidraad voor ons pedagogisch handelen:
- Bieden van een (emotionele) veilige basis
De pedagogisch medewerker heeft hierin een sleutelrol. De kwaliteit van de interactie tussen pedagogisch medewerker en kind is de belangrijkste factor binnen de kinderopvang. Dit is de basis voor al het andere. Wanneer een kind zich veilig en vertrouwd voelt, kan het leren en ontwikkelen. De pedagogisch medewerkers zorgen voor een positieve groepssfeer. Er is een vaste dagindeling en de regels worden op een positieve, maar duidelijke manier gehandhaafd. We benoemen zoveel mogelijk wat wel mag in plaats van wat niet mag en gaan in gesprek met het kind over waarom dat zo is.
- Stimuleren van persoonlijke competenties
Bij De Thuisclub vinden we het belangrijk dat kinderen zich bepaalde eigenschappen en vaardigheden eigen maken om op te groeien tot gelukkige en goed functionerende mensen binnen de maatschappij. De pedagogisch medewerkers begeleiden de kinderen om zich te ontwikkelen tot eerlijke, zelfverzekerde, veerkrachtige en empathische individuen die problemen adequaat kunnen aanpakken. Tevens wordt aan alle ontwikkelingsgebieden aandacht besteed. Persoonlijke competenties omvatten ook de competenties van kinderen op verschillende ontwikkelingsgebieden, zoals de motorische, creatieve (spel, muziek) en de taal- en cognitieve ontwikkeling.
- Bevorderen van sociale competentie
De BSO is bij uitstek een geschikte plek voor kinderen om sociale competenties te ontwikkelen. Kinderen komen in aanraking met leeftijdsgenoten, kinderen die jonger zijn en kinderen die ouder zijn dan zijzelf. De pedagogisch medewerkers zien erop toe dat de interacties tussen de kinderen op een positieve manier verlopen. Zij leren de kinderen onder andere samenwerken, omgaan met conflicten en hulp bieden én hulp vragen. Dit gebeurt door voorbeeldgedrag te laten zien en door in gesprek te gaan met de kinderen en hen te helpen reflecteren op gedrag.
- Overdragen van normen en waarden
Bij De Thuisclub leren kinderen (ongeschreven) regels die belangrijk zijn om goed met elkaar en met de omgeving om te kunnen gaan. Waarden die wij onder andere belangrijk vinden zijn respect, autonomie, behulpzaamheid, eerlijkheid, enthousiasme, plezier, samenwerking, sportiviteit, vriendelijkheid en zelfvertrouwen. Uit deze waarden vloeien regels voort die we nastreven. Zoals ‘we gaan respectvol om met onze spullen’ en ‘we lachen met elkaar, niet om elkaar’. De pedagogisch medewerkers hebben hierin een voorbeeldfunctie, zij bejegenen elkaar en de kinderen met respect en beleefdheid. Samen met de kinderen stellen de pedagogisch medewerkers regels op en maken zij afspraken. Daarnaast wordt gezorgd voor een nette en gezellige groepsruimte en is er goede afstemming met ouders, collega’s en eventueel leerkrachten.
“Zowel binnen als buiten is er veel speelruimte.”
“Heerlijke plek om de energie kwijt te kunnen.”
“Het is vaak moeilijk om ze mee naar huis te krijgen, dat zegt al genoeg.”
““Het is vaak moeilijk om ze mee naar huis te krijgen, dat zegt al genoeg.””
“Voor ons als ouders een vertrouwd adres met de nodige flexibiliteit.”
““Voor ons als ouders een vertrouwd adres met de nodige flexibiliteit.””
“Na school eerst een gezamenlijk moment, daarna een creatieve of sportieve activiteit.”
““Na school eerst een gezamenlijk moment, daarna een creatieve of sportieve activiteit.””
“Naast actief met de bal bezig zijn wordt er ook actief aan de ontwikkeling gewerkt.”
““Naast actief met de bal bezig zijn wordt er ook actief aan de ontwikkeling gewerkt.””
“Bij De Thuisclub heerst een prettige werksfeer, waarin mensen elkaar vertrouwen.”
““Bij De Thuisclub heerst een prettige werksfeer, waarin mensen elkaar vertrouwen.””
“Heerlijk sporten na een dag stil zitten op school.”
“De Thuisclub is heel erg gericht op hoe kinderen en ouders het zo fijn mogelijk hebben.”
““De Thuisclub is heel erg gericht op hoe kinderen en ouders het zo fijn mogelijk hebben.””
“Ook voor onze jongste dochter van 4 jaar heeft de Sport BSO leuke activiteiten.”
““Ook voor onze jongste dochter van 4 jaar heeft de Sport BSO leuke activiteiten.””


www.kinderopvangtotaal.nl/oproep-aan-kabinet-zet-het-extra-geld-voor-kinderopvang-al-in-2024-in/ ... Bekijk meerInklappen
Oproep aan kabinet: 'Zet het extra geld voor kinderopvang al in 2024 in' - Kinderopvangtotaal
www.kinderopvangtotaal.nl
Zeven organisaties in de kinderopvang roepen het kabinet op om geld dat voor 2025 klaarligt voor de kinderopvang, komend jaar in te zetten.Reactie op Facebook
Het is de dag van de pedagogisch professional! Een mooi moment om alle pedagogisch medewerkers in het zonnetje te zetten en te bedanken voor hun dagelijkse inzet en betrokkenheid! ... Bekijk meerInklappen
Reactie op Facebook
Op vrijdag is onze creatief pedagogisch medewerkster Hanny bij onze sportieve BSO in Bennekom. Zij maakt dan mooie knutselwerkjes met de kinderen.
De kinderen hebben op vrijdag altijd de keuze om vrij te spelen en mogen zelf bepalen of ze het leuk vinden om ook gezellig mee te knutselen.
Afgelopen 3 weken zijn er muizen, katten, egeltjes, walvissen en haaien gemaakt. ... Bekijk meerInklappen
Reactie op Facebook